Mathematical Models for Teaching Three - Dimensional Geometry Using Virtual Reality Math3DGeoVR project
https://erasmusplus.org.pl/partnerstwa-wspolpracy-2021
https://www.math3dgeovr.p.lodz.pl/
Číslo projektu: 2021-1-PL01-KA220-HED-000030365
Riešiteia: RNDr. Beatrix Bačová, PhD., doc. Ing. Mária Kúdelčíková, PhD., RNDr. Michaela Holešová, PhD., Ing. arch. Peter Krušinský, PhD.
Hlavný koordinátor: Lodz University of Technology, OID číslo: E10209033
Partner: Žilinská univerzita v Žiline, OID číslo: E10208633
Priestorová predstavivosť je dôležitá pre pochopenie sveta okolo nás. Začína sa vyriešením puzzle, pokračuje usporiadaním nábytku v byte a siaha napríklad až po efektívne zbalenie kufra na dovolenku.
Tento projekt vytvára nový, inovatívny rozmer vyučovania geometrie a priestorového videnia s využitím virtuálnej reality (VR). Zdôrazňuje, že 3D simulácie majú neoceniteľný potenciál pre dosiahnutie kvalitných výsledkov vo vzdelávaní. Rôzne prístupy k riešeniu geometrického problému umožnia tak študentom lepšie ho pochopiť. Využívaním matematických vzťahov medzi objektmi predstavuje pridanú hodnotu pre študentov a učiteľov geometrie nielen pri jej učení, ale aj pri precvičovaní získaných vedomostí.
Doba riešenia
2021 - 2024
Ciele projektu
- Rozvíjať priestorovú predstavivosť študentov s osobitným dôrazom na rovinnú geometriu.
- Rozvíjať povedomie študentov o aplikáciách virtuálnej reality (VR) v matematike.
- Zapojiť študentov do vzdelávacieho procesu prostredníctvom simulácie a vizualizácie, ktorú VR ponúka ako alternatívu k existujúcemu softvéru dynamickej geometrie (DGS).
- Urobiť geometriu zaujímavejšou nielen pre študentov, ale aj pre učiteľov.
- Vo výučbe geometrie rozvíjať vhodné aktivity VR s dôrazom na posilnenie priestorovej predstavivosti študentov, čo im môže umožniť lepšiu pripravenosť pre trh práce.
- Obohatiť učivo matematiky v oblasti priestorovej geometrie a podporiť učiteľov matematiky inovatívnymi nástrojmi a aktivitami, ktoré môžu použiť vo výučbe.
Použité technológie
- Nástroje virtuálnej reality (VR).
- Softvér dynamickej geometrie (DGS).
- Systém virtuálnych manipulačných a multimediálnych tabúľ (VMW).
Výsledky projektu
- Aktivity VR pripraviť na priame použitie pri vyučovaní.
- Vytvoriť 12 výučbových modulov VR, ktoré budú zodpovedať rôznym priestorovým problémom.
Partneri projektu
LODZ UNIVERSITY OF TECHNOLOGY - koordinátor | |
UNIVERSITY OF SILESIA IN KATOWICE - partner | |
UNIVERSITY OF AVEIRO - partner | |
UNIVERSITY OF TARTU - partner | |
UNIVERSITY OF ŽILINA - partner |
Pracovné stretnutia
Stretnutie LODZ 19. - 21.12.2022
Stretnutie ŽILINA 27. - 29.6.2023
Stretnutie ŽILINA 6. - 9.9.2023
Stretnutie LODZ 28. - 30.8.2024
Stretnutie CIESZYN 3. - 4.9.2024
Záverečné stretnutie a záverečná konferencia LODZ 5. - 6.11.2024
V dňoch 5. a 6. novembra sa na pôde hlavného koordinátora projektu Technickej univerzity v Lodzi konalo záverečné stretnutie a záverečná konferencia k projektu za účasti zástupcov všetkých partnerov ako aj pozvaných hostí.
Multiplier Event - podujatie pre SŠ učiteľov
Na Stavebnej fakulte UNIZA sa 11. apríla 2024 uskutočnil pracovný workshop „Matematika a virtuálna realita“. Pozvaní boli učitelia prírodovedných predmetov (matematika, informatika, fyzika). Workshopu sa zúčastnili učitelia zo žilinských stredných škôl (Gymnázium Veľká okružná, Gymnázium Varšavská, Gymnázium sv. Františka z Assisi, Obchodná akadémia Tomáša Akvinského a Súkromná stredná odborná škola Pro scholaris) a kolegovia z Ostravy (Ostravská univerzita, SPŠ elektrotechniky a informatiky, Gymnázium Hladnov). Podobné stretnutia boli zorganizované aj v Portugalsku, Poľsku a Estónsku.
Letná škola - AVEIRO
V rámci medzinárodného worshopu určeného pre študentov zo zapojených krajín sa testovania vytvorených modulov zúčastnili aj študenti Stavebnej fakulty. Workshop bol realizovaný v dňoch 17. – 22.6.2024 na Univerzite Aveiro ako Letná škola. Stavebnú fakultu i našu univerzitu vynikajúco reprezentovali Ján Gorc, Rayan Greštiak, Bc. Andrej Krištof, Šimon Makara a Samuel Pekelský. Naši študenti boli pri jednotlivých aktivitách lídrami a ich účasť bola prínosom. Mali nielen možnosť porovnania sa s ostatnými študentmi z Portugalska, Poľska i Estónska, ale v rámci spoločných aktivít nadviazať aj nové kontakty a priateľstvá. Pri pracovných workshopoch v rámci letnej školy nešlo iba o samotné testovanie modulov, ale i o získavanie dôležitých informácií zo zdravotného hľadiska, ohľadom vplyvu VR reality na každého respondenta. Všetky získané poznatky, pripomienky, námety na zlepšenie z pohľadu všetkých zúčastnených, sú vyhodnocované a spracovávané s cieľom odstrániť nedostatky, na ktoré učitelia a aj študenti poukázali.