Typ projektu: Úloha VaV pre ŽSR – Výskumný a vývojový ústav železníc

Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Peter Koteš, PhD.       

Trvanie projektu: august 2021 – november 2022

Výskum nadväzoval na predchádzajúcu výskumnú úlohu. Predmetom výskumu bol teoretický výskum zameraný na overenie deformačných vlastností nosných konštrukcií mostného objektu z predpätých tyčových prefabrikátov na elektrifikovanej železničnej trati Štrbské Pleso – Tatranská Lomnica po zosilnení. V rámci výskumu katedra poskytla poradenskú a konzultačná činnosť pri analýze objektu a vykonala návrh možného zosilnenia objektu novou progresívnou metódou pomocou predpätých CFRP lamiel.

Typ projektu: Úloha VaV pre ŽSR – Výskumný a vývojový ústav železníc

Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Peter Koteš, PhD.       

Trvanie projektu: jún 2021 – október 2021

Predmetom výskumu bol experimentálny výskum skutočného pôsobenia piatich existujúcich mostných objektov na trati Púchov – Považská Bystrica. V rámci výskumu katedra vykonala experimentálne merania skutočných geometrických a materiálových vlastností jednotlivých prvkov mostných objektov s dôrazom na ich poruchy. Na zistenie príčiny jednotlivých porúch boli vytvorené numerické modely slúžiace aj na overenie skutočného pôsobenia mostných objektov. Zhodnotenie celkového stavu so zohľadnením porúch slúžilo na evaluáciu a stanovenie zaťažiteľnosti a prechodnosti mostných objektov, rovnako tak aj na stanovenie zvyškovej životnosti mostného objektu. Cieľom výskumu bolo overiť možnosť opätovného využitia mostných objektov ak sa trať zmení na cestnú komunikáciu (reusing).

Typ projektu: IVF International Visegrad fund (zahraničné výskumné projekty)

Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Koteš Peter, PhD.              

Ostatní riešitelia: prof. Ing. Moravčík Martin, PhD., Ing. Kotula Patrik, PhD., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., Ing. Bahleda František, PhD., Ing. Bujňáková Petra, PhD., Ing. Vavruš Martin, PhD.

Trvanie projektu: jún 2021 – november 2022

Cieľom projektu je vývoj metodiky pre spoľahlivú identifikáciu rôznych konštrukčných porúch vrátane trhlín v betóne, odlupovania a delaminácie. Základná myšlienka tohto projektu kombinuje techniky strojového učenia a spracovania obrazu s cieľom lokalizovať a kvantifikovať degradáciu v betónových konštrukciách. Celý systém má fungovať úplne autonómne. Umožňuje to nedávny pokrok v zaznamenávaní obrázkov s využitím bezpilotných pozemných alebo vzdušných dopravných prostriedkov a umelej inteligencie.                         

Typ projektu: Úloha VaV pre ŽSR – Výskumný a vývojový ústav železníc

Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Peter Koteš, PhD.       

Trvanie projektu: marec 2021 – august 2021

Výskum nadväzoval na predchádzajúcu výskumnú úlohu. Predmetom výskumu bol teoreticko-experimentálny výskum zameraný na overenie deformačných vlastností nosných konštrukcií troch mostných objektov z predpätých tyčových prefabrikátov na ozubnicovej trati Štrba – Štrbské Pleso po zosilnení. V rámci výskumu katedra poskytla poradenskú a konzultačná činnosť pri analýze objektov a vykonala návrh možného zosilnenia mostných objektov novou progresívnou metódou pomocou predpätých CFRP lamiel (metóda použitá prvý krát na Slovensku). K tomu slúžili aj vytvorené numerické modely. Následne sa vykonali aj experimentálne merania skutočného pôsobenia mostných objektov.

Typ projektu: Úloha VaV pre ŽSR – Výskumný a vývojový ústav železníc

Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Jaroslav Odrobiňák, PhD.

Trvanie projektu: január 2021 – december 2022

Výskumná úloha pozostáva zo spracovania dvoch dielčích výskumných úloh:
- overiť spoľahlivosť zabudovaných oceľových mostníc a
- overiť vplyv bezstykovej koľaje na neposuvnú centrické uloženie mostníc.
Pre tento účel budú využité numerické simulácie podporené in-situ experimentálnymi meraniami. Výsledky úlohy poskytnú:
- bázu pre možnosť aplikácie a projektovania oceľových mostníc na mostoch s prvkovou mostovou s nízkou stavebnou výškou v sieti ŽSR
- odporúčania pre bezpečné využívanie centrického uloženia mostníc v miestach neposuvného uloženia za predpokladu minimalizácie údržby.

© 2019 Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina