Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Zdeněk Dvořák, PhD. Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta bezpečnostného inžinierstva

Riešitelia za KSKM: doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., doc. Ing. Petra Bujňáková, PhD., Ing. Matúš Farbák, PhD.

Trvanie projektu: január 2023 – jún 2027              

Cieľom projektu je výskum a vývoj inovatívneho integrovaného informačného systému určeného pre dôležité objekty, zameraný na hodnotenie ich odolnosti voči vnútorným a vonkajším hrozbám a bezpečnostným rizikám. Primárne sa bude jednať o aplikáciu tzv. Building Information Modeling (BIM) na vybrané územie, vytvorením pilotného “Informačného modelu odolnosti územia” AResIM (Area Resilience Information Modeling).     

Bližšie informácie o projekte: https://remake3d.uniza.sk/

Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Bujňák Ján, CSc.

Ostatní riešitelia: doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., Ing. Bahleda František, PhD.

Trvanie projektu: január 2019 – december 2020              

Poslaním projektu je vývoj spriahnutého konštrukčného prvku. Zloženého z dosky z betónu najnovšej generácie z reaktívnych práškov (Reactive Powder Concrete – RPC) a oceľového priehradového nosníka. Rovnako sa uváži využitie RPC ako materiálu na opravu poškodenej betónovej časti. RPC pritom patrí k betónom vysokej výkonnosti (UHPFRC) dosahujúcim veľké pevnosti v tlaku (150 – 230 MPa) ako aj pri ohybe (30 – 60 MPa) spolu s neobvyklou trvanlivosťou. Z literatúry plynie nedostatok experimentálneho výskumu v navrhovanej problematike využitia betónov z reaktívnych práškov v priahnutých konštrukčných prvkoch. - Návrh, realizáciu a výskum RPC betónu s použitím dvoch druhov vlákien z ocele a bazaltu. - Výrobu väčšieho množstva betónu potrebného na zhotovenie konštrukčných spriahnutých prvkov v reálnej veľkosti. - Realizáciu návrhu spriahnutého konštrukčného prvku z hľadiska spôsobu spojenia betónu RPC s oceľovou priehradovinou, zohľadňujúc predpokladané mechanické vlastnosti systému. - Výrobu konštrukčného spriahnutého prvku z dvoch typov RPC (rôzne vlákna) berúc do úvahy trvanlivosť týchto betónov. - Výskum pôsobenia spriahnutých konštrukčných prvkov pri ich zaťažení. - Aplikačné výstupy z výskumu.      

Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Koteš Peter, PhD.

Ostatní riešitelia: prof. Ing. Vičan Josef, CSc., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., doc. Ing. Brodňan Miroslav, PhD., Ing. Strieška Miroslav, Ing. Pastorek Filip, PhD.

Trvanie projektu: január 2017 – december 2018              

  1. Definovanie kritických oblastí pre znečistenie životného prostredia na Slovensku spôsobujúcich degradáciu oceľových a železobetónových konštrukcií;
  2. Definovanie stupňa znečistenia životného prostredia pre Belehrad a Kragujevac v Srbsku spôsobujúcich degradáciu oceľových a železobetónových konštrukcií;
  3. Návrh opatrení pre ochranu oceľových a železobetónových konštrukčných prvkov voči korózii na Slovensku (vytváranie ""antikoróznej"" mapy) a v dvoch mestách v Srbsku;
  4. Zvyšovanie povedomia o vplyve znečistenia životného prostredia na skrátenie životnosti konštrukčných objektov a zvyšovanie nákladov na opravy a údržbu týchto konštrukcií (vo všetkých troch zúčastnených krajinách a v celom Dunajskom regióne)." Významným parametrom pre návrh inžinierskych stavieb je trvanlivosť a počas životnosti jej udržateľnosť. Trvanlivosť je ovplyvnená degradačnými procesmi v podobe korózie konštrukčnej a betonárskej ocele vyvolanými environmentálnym zaťažením pôsobiacim na konštrukciu počas jej životnosti. Uvedené degradačné procesy a zmena mechanických vlastností stavebných materiálov počas životnosti výrazne ovplyvňujú odolnosť prierezov a prvkov, ako aj deformačné vlastnosti konštrukcie. Udržateľnosť je dôležitá z pohľadu zachovania funkcie konštrukcie a minimalizovania nákladov na údržbu, opravy a rekonštrukcie. Projekt je zameraný na štúdium koróznych charakteristík železobetónových a oceľových nosných konštrukcií inžinierskych stavieb s cieľom koordinovať spoločný výskum v tejto oblasti a vyvinúť metodiku navrhovania s ohľadom na trvanlivosť.

Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Vičan Josef, CSc.

Ostatní riešitelia: doc. Ing. Koteš Peter, PhD., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., Ing. Jošt Jozef, PhD.

Trvanie projektu: január 2016 – december 2017              

Spracovanie relevantných podkladov na odvodenie priliehavých koróznych modelov degradácie konštrukčnej a betonárskej výstuže na základe agresivity prostredia na Slovensku a v Poľsku a meraní koróznych úbytkov in-situ na vzorkách a ich komparácii s jestvujúcimi vyššie predstavenými modelmi. Na tento vstup nadviaže spracovanie teoretických základov navrhovania prierezov a prvkov inžinierskych stavieb s ohľadom na trvanlivosť s využitím analýzy vplyvu degradačných procesov vyvolaných environmentálnym zaťažením na časovo závislú zmenu odolnosti prierezov a prvkov pri zohľadnení informácií o stave korózneho prostredia SR a Poľska. Významným parametrom pre návrh inžinierskych stavieb je trvanlivosť. Trvanlivosť je ovplyvnená degradačnými procesmi v podobe korózie konštrukčnej a betonárskej ocele vyvolanými environmentálnym zaťažením pôsobiacim na konštrukciu počas jej životnosti. Uvedené degradačné procesy a zmena mechanických vlastností stavebných materiálov počas životnosti výrazne ovplyvňujú odolnosť prierezov a prvkov, ako aj deformačné vlastnosti konštrukcie. Projekt je zameraný na štúdium koróznych charakteristík železobetónových a oceľových nosných konštrukcií inžinierskych stavieb s cieľom koordinovať spoločný výskum v tejto oblasti a vyvinúť metodiku navrhovania s ohľadom na trvanlivosť.

Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Koteš Peter, PhD.              

Ostatní riešitelia: prof. Ing. Vičan Josef, CSc., Ing. Gocál Jozef, PhD., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., prof. Ing. Hadzima Branislav, PhD., doc. Ing. Brodňan Miroslav, PhD., Ing. Ivašková Martina

Trvanie projektu: júl 2015 – december 2018      

Hlavný cieľ predloženého projektu je analýza vplyvu degradačných procesov vyvolaných environmentálnym zaťažením v podmienkach SR na zmenu deformačných a pevnostných charakteristík základných stavebných materiálov v čase ako aj na časovo závislú zmenu odolnosti prierezov a prvkov mostných objektov, príp. aj iných súčastí dopravnej infraštruktúry na základe zmapovania korózneho prostredia SR s dôrazom na koróziu konštrukčnej ocele a betonárskej výstuže. Vzhľadom na stav dopravnej infraštruktúry a stav poznatkov v oblasti mapovania korózneho prostredia v SR ide o problematiku veľmi aktuálnu a najmä vysoko potrebnú, ktorej vyriešenie predstavuje značný prínos pre úsporu materiálov a tým aj finančných zdrojov vynakladaných na rehabilitácie dopravnej infraštruktúry.             Bezpečnosť, používateľnosť a trvanlivosť sú základnými parametrami na zabezpečenie požadovanej spoľahlivosti dopravnej infraštruktúry ako celku alebo jej častí. Dôležitým parametrom pre návrh alebo hodnotenie existujúceho mostného objektu je jeho trvanlivosť. Trvanlivosť je ovplyvnená degradačnými procesmi v podobe  korózie konštrukčnej a betonárskej ocele počas životnosti mosta alebo variáciou mechanických vlastností betónu vplyvom environmentálneho zaťaženia. Uvedené degradačné procesy a zmena mechanických vlastností betónu počas životnosti výrazne ovplyvňujú odolnosť  prierezov a prvkov, ako aj ich  deformačné vlastnosti. Projekt je zameraný na štúdium koróznych charakteristík železobetónových a oceľových mostných objektov ako aj vplyvu environmentálneho zaťaženia na zmenu modulu pružnosti betónu. V rámci projektu bude kreovaná na základe agresivity prostredia korózna mapa SR podporená meraniami korozívnych úbytkov na vzorkách in situ v reálnych podmienkach Slovenska a v laboratórnych podmienkach.

Strana 1 z 2

© 2019 Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina