Číslo projektu: 1/0009/23
Identifikačné číslo: 17589

Zodpovední riešitelia:       
Ing. Veronika Valášková, PhD.,
prof. Ing. Melcer Jozef, DrSc.
Ing. Vlček Jozef, PhD.,
Ing. Pultznerová Alžbeta, PhD.,
Ing. Masarovičová Soňa, PhD.,
Ing. Florková Zuzana, PhD.,
Ing. Cigáň Filip,
Ing. Mihálik Ján, PhD.,
Ing. Gago Filip, PhD.,
prof. Ing. Drusa Marián, PhD.

Doba riešenia: 01.01.2023 - 31.12.2026

Anotácia projektu:

Metódy numerického modelovania dosiahli v ostatnom čase vysokú úroveň. Obrazne by sa dalo povedať, že numericky je možné modelovať prakticky všetko. Samozrejme vždy sú možné chyby a omyly, preto je potrené verifikovať výsledky numerických simulácií na základe v výsledkov experimentálnych analýz. Predkladaný projekt predpokladá systematickú dynamickú analýzu účinkov pohyblivého zaťaženia na konštrukcie dopravných stavieb a ich okolie v oblasti tvorby reálnych výpočtových modelov pohybujúcich sa vozidiel, stavebných konštrukcií a okolitého prostredia v procese ich budenia a odozvy. V oblasti konštrukcií analyzuje kritické situácie a kritické články. Rieši otázky šírenia deformačných a napäťových vĺn v reálnom horninovom prostredí a ich interakciu s okolitým prostredím . V oblasti experimentu pôjde o návrhy meracích reťazcov a technologických postupov pre realizáciu experimentálnych meraní. Predpokladá sa konfrontácia dosiahnutých vedeckých výsledkov s výsledkami získanými na iných pracoviskách vo svete.

Číslo projektu: 1/0005/16

Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Jozef Melcer, DrSc.

Popis výstupu: V roku 2019 bolo úspešne ukončené riešenie projektu VEGA, orientovaného na nasledovné okruhy problémov:

Modelovanie a experimentálne overovanie charakteristík definujúcich dynamickú individualitu pre vybrané konštrukcie dopravných stavieb. Modelovania účinkov pohyblivého zaťaženia na mosty vrátane úskalí spojených s numerickou realizáciou, analýz v časovej i frekvenčnej oblasti a experimentálnej verifikácie. Modelovanie účinkov pohyblivého zaťaženia na cesty. Tvorba výpočtových modelov vozidiel a cestnej komunikácie. Mapovanie a numerické modelovanie náhodného profilu jazdnej dráhy. Modelovanie odozvy konštrukcie na účinky pohyblivého zaťaženia v časovej i frekvenčnej oblasti. Vplyv konštrukčnej skladby na dynamický ohlas konštrukcie. Komparácie ohlasu pri statickom a dynamickom zaťažení. Vplyv na životné prostredie od technickej seizmicity a hluku. Realizácie experimentálnych meraní a verifikácie výsledkov numerických štúdií.

© 2019 Katedra stavebnej mechaniky a aplikovanej matematiky, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina