Názov projektu:                      Dynamické meranie náhodných procesov mimoriadnych účinkov zaťažení
Zodpovedný riešiteľ:             Ing. Brozová Emma
Riešiteľ:                                   Kalisová Andrea
Vedúci projektu:                     Ing. Prišč Matej
Identifikačné číslo projektu: 18978
Dosiahnutý prínos projektu pre prax:
Hlavnou myšlienkou vytvorenia programu na spracovanie signálov je predchádzanie nepríjemným a náhlym zmenám v konštrukcií. Po získaní teoretických poznatkov z oblasti matematiky a mechaniky, sa v praxi venovalo naprogramovaniu vlastného výpočtového modelu v programe Python, ktorý vypomohol ku spracovaniu graficky či výpočtovo. V nasledujúcich výskumoch je vhodné zaoberať sa inými numerickými integráciami a deriváciami. Existuje množstvo matematických funkcií na spracovanie signálov, ktoré sú taktiež presné a spoľahlivé. Z tohto dôvodu je nevyhnutné pokračovať vo výskume a rozšíriť program o ďalšie matematické analýzy, ako je napríklad Simpsonovo pravidlo 1/3, Gaussova kvadratúra či Rombergova integrácia.

Názov projektu:                      Veterné tunely a ich využitie v stavebníctve
Zodpovedný riešiteľ:             Bc. Šarudyová Daniela
Riešiteľ:                                    Kantárová Ema
Vedúci projektu:                     Ing. Ščotka Martin, PhD.
Identifikačné číslo projektu:  18974
Dosiahnutý prínos projektu pre prax:
Hlavnou myšlienkou tohto projektu bolo možné spustiť jediný stroj na SAV, čo sa nakoniec podarilo. Neskôr sa skúmala medzná vrstva, ktorá je závislá od dĺžky a drsnosti povrchu v meracej sekcii aerodynamického tunela. V ďalšom výskume je vhodné orientovať sa na obtekanie a tlaky na stacionárne objekty v zmenšenej mierke, ktoré sa namodelujú a následne vytlačia na 3D tlačiarne. Vizualizácia je možné dosiahnuť za pomoci zakúpenej výrobnej linky hmly a lasera.

Názov projektu:                      Statická a dynamická odozva moderného koľajového roštu na vonkajšie zaťaženia
Zodpovedný riešiteľ:              Bc. Durčák Filip
Riešiteľ:                                   Langerová Adriana
Vedúci projektu:                     doc. Ing. Papán Daniel, PhD.
Identifikačné číslo projektu: 18981
Dosiahnutý prínos projektu pre prax:
Numerický aj analytický model môže byť ďalej použitý v praxi na výpočet deformácií od vplyvu dynamickej zložky zaťaženia vozidlami. Týmto spôsobom je možné zlepšiť kvalitu železničných tratí pri výstavbe. Model je ľahko modifikovateľný a je možná rýchla zmena vstupných údajov, ktoré výrazne ovplyvňujú výsledné hodnoty. Pre zdokonaľovanie týchto modelov je vhodné pokračovať v ďalšom výskume, ktorý bude zameraný na zisťovanie dynamických vlastností konkrétnych komponentov trate. V modernej koľaji je jedným z najsignifikantnejších elementov podval, ktorý zabezpečuje roznos napätí do podvalového podložia. Z tohto dôvodu boli z rozpočtu projektu zakúpené železničné podvaly z predpätého betónu. V budúcnosti sa uvažuje so zisťovaním charakteristík zakúpených podvalov a implementáciou zistených poznatkov do vytvorených výpočtových modelov.

Identifikačné číslo: 20538

Zodpovední riešitelia:       
doc. Ing. Daniel Papán, PhD.,
doc. Ing. Zuzana Papánová, PhD.,
Ing. Peter Dobeš, PhD.,
Ing. Emma Brozová

Doba riešenia: 11.11.2024- 10.11.2027

Anotácia projektu:

Mimoriadne dynamické zaťaženia pôsobia na stavebné konštrukcie spravidla krátkodobo, no ich účinky vyvolávajú vysoké špičky vnútorných síl. Pri ich pôsobení dochádza častokrát k porušeniu štruktúr materiálov, pričom odozva sa dostáva do silne nelineárnej oblasti. V rámci projektu je zámer skúmať tieto, v určitých prípadoch nedostatočne popísané, fenomény dynamiky stavebných konštrukcií. Všetky výsledky budú konfrontované s moderným zahraničným výskumom publikovaným v kvalitných časopisoch.

© 2019 Katedra stavebnej mechaniky a aplikovanej matematiky, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina