Trvanlivosť prvkov dopravnej infraštruktúry

Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Koteš Peter, PhD.              

Ostatní riešitelia: prof. Ing. Vičan Josef, CSc., Ing. Gocál Jozef, PhD., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., prof. Ing. Hadzima Branislav, PhD., doc. Ing. Brodňan Miroslav, PhD., Ing. Ivašková Martina

Trvanie projektu: júl 2015 – december 2018      

Hlavný cieľ predloženého projektu je analýza vplyvu degradačných procesov vyvolaných environmentálnym zaťažením v podmienkach SR na zmenu deformačných a pevnostných charakteristík základných stavebných materiálov v čase ako aj na časovo závislú zmenu odolnosti prierezov a prvkov mostných objektov, príp. aj iných súčastí dopravnej infraštruktúry na základe zmapovania korózneho prostredia SR s dôrazom na koróziu konštrukčnej ocele a betonárskej výstuže. Vzhľadom na stav dopravnej infraštruktúry a stav poznatkov v oblasti mapovania korózneho prostredia v SR ide o problematiku veľmi aktuálnu a najmä vysoko potrebnú, ktorej vyriešenie predstavuje značný prínos pre úsporu materiálov a tým aj finančných zdrojov vynakladaných na rehabilitácie dopravnej infraštruktúry.             Bezpečnosť, používateľnosť a trvanlivosť sú základnými parametrami na zabezpečenie požadovanej spoľahlivosti dopravnej infraštruktúry ako celku alebo jej častí. Dôležitým parametrom pre návrh alebo hodnotenie existujúceho mostného objektu je jeho trvanlivosť. Trvanlivosť je ovplyvnená degradačnými procesmi v podobe  korózie konštrukčnej a betonárskej ocele počas životnosti mosta alebo variáciou mechanických vlastností betónu vplyvom environmentálneho zaťaženia. Uvedené degradačné procesy a zmena mechanických vlastností betónu počas životnosti výrazne ovplyvňujú odolnosť  prierezov a prvkov, ako aj ich  deformačné vlastnosti. Projekt je zameraný na štúdium koróznych charakteristík železobetónových a oceľových mostných objektov ako aj vplyvu environmentálneho zaťaženia na zmenu modulu pružnosti betónu. V rámci projektu bude kreovaná na základe agresivity prostredia korózna mapa SR podporená meraniami korozívnych úbytkov na vzorkách in situ v reálnych podmienkach Slovenska a v laboratórnych podmienkach.

© 2019 Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina