Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Dekýš Vladimír, CSc.  

Ostatní riešitelia: prof. Ing. Žmindák Milan, CSc., prof. Ing. Moravčík Martin, PhD., doc. Ing. Vaško Milan, PhD., Ing. Novák Pavol, PhD., Ing. Kotula Patrik, PhD., doc. Ing. Koteš Peter, PhD., Ing. Kopas Peter, PhD., Ing. Bahleda František, PhD., Ing. Jošt Jozef, PhD., Ing. Pastorek Peter, Ing. Potočníková Alena, PhD.

Trvanie projektu: október 2013 – december 2016

Vývoj efektívnych metód experimentálne simulačných analýz poškodenia dosko - stenových kompozitných konštrukcií vystužených vláknami pri cyklickom zaťažení, detekcie delaminácie a degradácie. Aplikácia mikromechanických numerických modelov pre analýzu interakcie a pre homogenizáciu konštrukcií použitím bezsieťovej metódy MCSF. Odporúčania pre návrhy, používanie a sledovanie stavu týchto konštrukcií v praxi. Vláknami vystužené kompozity - GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymér) sú vzhľadom k svojim výhodám (ako sú napr. odolnosť voči korózii a chemickým vplyvom, nepožadujú špeciálnu údržbu, nie sú magnetické) vhodné na použitie v stavebných konštrukciách. Zatiaľ nedostatočne prebádanou vlastnosťou je ich životnosť a odolnosť voči cyklickému zaťaženiu. Pri riešení týchto problémov budú na úrovni mikromechanických modelov pre homogenizáciu kompozitných materiálov bude použitá bezprvková Metóda CSF (Continuous Source Functions). Budú analyzované dynamické a únavové vlastnosti pri multiaxiálnom zaťažení kompozitných vzoriek. Pre predikciu únavovej životnosti budú aplikované kritéria s využitím postupov s neurčitými parametrami v pravdepodobnostnom zmysle a s využitím teórie možnosti. Budú skúšané betónové objekty s GFPR pri statickom a cyklickom zaťažení. Pozornosť bude venovaná overovanie detailu spojenia betón -GFRP spriahajúcimi betónových kolíkmi. Pre detekciu poškodenia budú použité postupy NDT (Non-dectructive testing) -akustická emisia a infračervená termografia. Výsledky skúšok budú konfrontované s mikroštrukturálnym modelom. Budú tiež pripravované teoretické a používateľské príručky k vytváranej metodike hodnotenia, pre pochopenie teoretických základov vyvinutých výpočtových postupov. Výstupom budú aj odporúčania pre konštrukčnú prax a monitorovanie objektov v prevádzkových podmienkach.                            

Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Vičan Josef, CSc.

Ostatní riešitelia: doc. Ing. Valuch Milan, Dr., Ing. Rakytová Jana, prof. Ing. Moravčík Martin, PhD., Ing. Gocál Jozef, PhD., Ing. Hlinka Richard, PhD., doc. Ing. Koteš Peter, PhD., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., doc. Ing. Brodňan Miroslav, PhD., Ing. Pepucha Ľubomír, PhD., Ing. Bahleda František, PhD., doc. Ing. Pitoňák Martin, PhD., Ing. Jošt Jozef, PhD.

Trvanie projektu: júl 2012 – december 2015

Cieľom projektu je na základe definície úrovne spoľahlivosti existujúcich mostov v súlade s európskou štandardizáciou a modifikácie metódy parciálnych súčiniteľov pre výpočet zaťažiteľnosti mostných konštrukcií vypracovať jednotnú metodiku hodnotenia existujúcich mostov dráhových a pozemných komunikácií. Pomocou ekonomickej kvantifikácie technológií mostných rehabilitácií špecifikovať optimálne rozhodovacie procedúry efektívnosti návrhu technológií opráv a rekonštrukcií mostov. Korektné hodnotenie existujúcich mostných objektov dráhových a pozemných komunikácií založené na spoľahlivostnom overení spolu s ekonomickým vyčíslením efektívnosti rehabilitačných zásahov predstavuje významný prostriedok pre objektivizáciu rozhodovacích procesov pri voľbe optimálnej formy rehabilitácie mostov. S využitím existujúcich sofistikovaných prostriedkov experimentálnej aj numerickej analýzy konštrukcií, moderných metód teórie inžinierskej a matematickej spoľahlivosti a ekonomických metód vyjadrovania efektívnosti vynaložených prostriedkov sa dosiahne nového poznania formou jednotnej celoeurópskej metodiky hodnotenia mostov v prevádzke v zmysle analýzy životného cyklu mostov s jeho prepojenosťou na finančné vyjadrenie. Nový jednotný prístup hodnotenia mostov v rámci ich správy musí akceptovať súčasný stav európskej technickej normalizácie, čo absentuje u doterajších prístupov. Vytvoria sa tak predpoklady pre aplikáciu vyvinutého systému hodnotenia v rámci celej Európy.

Strana 2 z 2

© 2019 Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina