Program VEGA
Zodpovedný riešiteľ: Ing. Bulko Roman, PhD.
Riešitelia: doc. Mgr. Sitányiová Dana, PhD., Ing. Masarovičová Soňa, PhD., doc. Ing. Nguyen Giang, CSc., Ing. Štefánik Martin
Trvanie projektu: 1/2025 - 12/2028
Inžinierskogeologický (IG) prieskum je kľúčovým prvkom v procese plánovania, návrhu a realizácie geotechnických projektov. Jeho hlavným cieľom je získať podrobné informácie o geologických podmienkach na mieste budúcej stavby a ich vplyve na konštrukčnú stabilitu a bezpečnosť. V tomto výskumnom projekte sa zameriavame na integráciu laboratórnych a poľných skúšok v rámci posúdenia tuhosti a pevnosti zemín pri malých deformáciách. Na tento účel využijeme Benderove prvky v geotechnickom laboratóriu za kontrolovaných podmienok a namerané údaje SCPTu skúšky za reálnych podmienok. Prostredníctvom laboratórnych testov s Benderovými prvkami získame spoľahlivú metódu na určenie rýchlosti šmykovej vlny, zatiaľ čo namerané údaje z SCPTu skúšky nám poskytujú informácie v reálnych podmienkach. Integrácia týchto dvoch metód nám umožní získať komplexný pohľad na mechanické vlastnosti zemín a poskytne nám dôležité údaje pre inžinierske aplikácie v oblasti geotechniky a stavebníctva.

Program VEGA
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Drusa Marián, PhD.
Riešitelia: Ing. Vlček Jozef, PhD., Ing. Gago Filip, PhD., doc. Ing. Mužík Juraj, PhD., Ing. Mihálik Ján, PhD., Ing. Dobeš Peter, PhD., Ing. Kaisová Renáta, Ing. Cigáň Filip, Mgr. Malík František
Trvanie projektu: 1/2024 - 12/2027
Nové materiály a ich interakcia v podloží dopravných stavieb ponúkajú v prípadoch neúnosných podloží viacero výhodných riešení. Tieto riešenia prichádzajú za účelom skrátenia doby výstavby, šetrenia prírodných zdrojov, znižovania uhlíkovej stopy, eliminácia vplyvov klimatických podmienok počas výstavby a odstraňovania zložitých technologických postupov počas výstavby. Tak, ako to bolo v prípade nástupu geosyntetiky, i penobetón a vystužený penobetón prinášajú nové možnosti konštrukčných riešení podkladových vrstiev vozoviek a spevnených plôch, podkladových vrstiev železničného spodku, podkladových vrstiev podláh obytných a priemyselných stavieb.

Program VEGA
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Mužík Juraj, PhD.
Riešitelia: Ing. Bulko Roman, PhD., Ing. Daniel Ľuboš, PhD., prof. Ing. Kovařík Karel, CSc., Ing. Masarovičová Soňa, PhD., Ing. Gago Filip, PhD., Ing. Mihálik Ján
Trvanie projektu: 4/2021 - 12/2023
Projekt sa zameriava na návrh a implementáciu konštitučných modelov zemín založených na paradigme neurónových sietí. Neurónový konštitučný model by mal lepšie vystihovať značne nelineárne správanie zeminy a implicitne vystihnúť niektoré aspekty odozvy pri mechanickom namáhaní, ktoré často nie je popísané ani pri použití pokročilých konštitučných modelov zemín. V projekte ide o návrh aplikačného rámca pre implementáciu architektúry neurónovej siete a procesu jej učenia. Pokročilé konštitučné modely, sú len ojedinele používané v geotechnickej praxi hlavne z dôvodu komplexnosti formulácie modelu a veľkého počtu vstupných parametrov, ktoré v niektorých prípadoch nepredstavujú priamu fyzikálnu charakteristiku, a jej určenie je značne problematické a neintuitívne. Cieľom je implementácia neurónového konštitučného modelu schopného konkurovať konkurovať pokročilým konštitučným modelom zemín, jeho následná integrácia v rámci numerických analýz použitím metódy konečných prvkov.

Program VEGA
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Drusa Marián, PhD. 
Riešitelia: prof. Ing. Decký Martin, Dr., Ing. Gago Filip, PhD., Ing. Dobeš Peter, PhD., doc. Ing. Mužík Juraj, PhD., Ing. Mihálik Ján, PhD., Ing. Vlček Jozef, PhD.
Trvanie projektu: 1/2020 - 12/2023
Použitie nových materiálov v stavebníctve v rôznych aplikáciách a procesoch je dlhodobo aktuálny proces podporujúci inovácie v snahe zjednodušiť, zefektívniť a zlacniť výstavbu. Tak, ako to bolo v prípade nástupu geosyntetiky, i penobetón a vystužený penobetón prinášajú nové možnosti konštrukčných riešení podkladových vrstiev vozoviek a spevnených plôch, podkladových vrstiev železničného spodku, základových konštrukcií pasívnych domov alebo podkladových vrstiev podláh obytných a priemyselných stavieb.

Program VEGA
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Ižvolt Libor, PhD. 
Riešitelia: doc. Ing. Šestáková Janka, PhD., Ing. Vlček Jozef, PhD., doc. Ing. Hodás Stanislav, PhD., doc. Ing. Ižvoltová Jana, Dr., doc. Ing. Papán Daniel, PhD., prof. Ing. Drusa Marián, PhD., Ing. Smrčková Daša, Ing. Mečár Martin, PhD., Ing. Dobeš Peter, doc. Ing. Papánová Zuzana, PhD., Ing. Pultznerová Alžbeta, PhD.
Trvanie projektu: 1/2020 - 12/2023
Predmetom riešenia projektu je návrh a verifikácia konštrukcií prechodových oblastí medzi konštrukciami žel. zvršku a objektmi telesa žel. spodku ako miestami výraznej zmeny tuhosti jazdnej dráhy. Aplikáciou metód numerického modelovania a experimentálnej analýzy sa získajú predpokladané maximálne hodnoty zaťaženia na jednotlivých rozhraniach konštrukčných vrstiev navrhovaných prechodových oblastí, a to pre rôzne prípady konštrukcie žel. zvršku (klasický a nekonvenčný), objektov telesa žel. spodku (mosty, priepusty, podchody, tunely) a rôzne konštrukčné zloženie prechodových oblastí (modifikácia konštrukčných prvkov koľajového roštu a materiálov konštrukčných vrstiev žel. spodku) s ohľadom na zachovanie požadovanej deformačnej odolnosti konštrukcie žel. trate počas jej životnosti. Verifikácia vybraných návrhov prechodových oblastí sa vykoná experimentálnymi meraniami napätia v jednotlivých konštrukčných vrstvách a sledovaním geometrie koľaje v celej záujmovej oblasti vybraných modernizovaných úsekov tratí.

Strana 1 z 2

© 2019 Katedra geotechniky, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina