Vplyv environmentálneho zaťaženia na spoľahlivosť mostov

Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Koteš Peter, PhD.              

Ostatní riešitelia: prof. Ing. Vičan Josef, CSc., Ing. Gocál Jozef, PhD., Ing. Hlinka Richard, PhD., Ing. Kotula Patrik, PhD., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., doc. Ing. Brodňan Miroslav, PhD., Ing. Bahleda František, PhD., Ing. Strieška Miroslav, Ing. Bujňáková Petra, PhD., Ing. Jošt Jozef, PhD., Ing. Serdelová Katarína          

Trvanie projektu:  január 2015 – december 2017                             

Hlavným cieľom projektu je štúdium a stanovenie vplyvu degradačných procesov na zmenu deformačných a pevnostných charakteristík betónu v čase so zameraním sa na koróziu betonárskej a predpínacej výstuže a na vplyv zmrazovacích a rozmrazovacích procesov na modul pružnosti a pevnosť betónu. Splnenie globálneho cieľa si vyžaduje vyriešenie nasledujúcich parciálnych úloh:

- štúdium korózie betonárskej a predpínacej výstuže,

- odvodenie vplyvu korózie na napätostný stav prvku v okolitom betóne,

- odvodenie vplyvu korózie na vznik a šírenie trhlín v okolitom betóne a na veľkosť šírky trhliny,

- stanovenie vplyvu korózie na odolnosť a trvanlivosť mostných konštrukcií,

- štúdium vplyvu teplotných zmien na deformačné a pevnostné charakteristiky materiálov,

- odvodenie vplyvu zmrazovacích a rozmrazovacích procesov na zmenu deformačných a pevnostných charakteristík betónu so zameraním sa na modul pružnosti a pevnosť betónu.

Bezpečnosť, používateľnosť a trvanlivosť sú základnými parametrami na zabezpečenie požadovanej spoľahlivosti stavebného diela ako celku alebo jeho častí. Dôležitým parametrom pre návrh alebo hodnotenie existujúceho mostného objektu je jeho trvanlivosť. Trvanlivosť je ovplyvnená degradačnými procesmi v podobe korózie konštrukčnej, betonárskej a predpínacej ocele počas životnosti mosta alebo variáciou mechanických vlastností betónu formou zmeny modulu pružnosti vplyvom cyklického namáhania zmenou teploty. Uvedené degradačné procesy a zmena mechanických vlastností počas životnosti výrazne ovplyvňujú odolnosť a deformačné vlastnosti prierezov. Projekt je zameraný na štúdium koróznych charakteristík železobetónových a predpätých konštrukcií ako aj vplyvu zmrazovania a rozmrazovania na zmenu modulu pružnosti betónu. V projekte budú použité merania in-situ na reálnych konštrukciách, zároveň sa vytvoria laboratórne vzorky pre zrýchlené merania v komorách a na porovnanie budú využité výsledky numerického modelovania.

© 2019 Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina