Skutočné pôsobenie uzlov kombinovaných dreveno-oceľových mostov

Zodpovedný riešiteľ: Ing. Gocál Jozef, PhD.        

Ostatní riešitelia: Ing. Hlinka Richard, PhD., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., Ing. Kekeliak Miloš, Ing. Daniel Ľuboš, PhD.     

Trvanie projektu: január 2014 – december 2016                   

Cieľom projektu je prispieť k prehĺbeniu metodiky navrhovania drevených, resp. kombinovaných dreveno-oceľových mostných konštrukcií, s dôrazom na výstižné modelovanie a navrhovanie uzlov, v ktorých sa spájajú drevené a oceľové konštrukčné prvky a od ktorých sa požaduje ohybovo tuhé správanie. Pre získanie poznatkov o skutočnom správaní sa prípojov namáhaných ohybovým momentom pôsobiacim kolmo na rovinu dreveného konštrukčného prvku sa predpokladá kombinácia numerických analýz s využitím softvérov na báze metódy konečných prvkov spolu s experimentálnymi skúškami in-labo na vhodne pripravených laboratórnych vzorkách, resp. in-situ na už realizovaných drevených mostných konštrukciách. Pozornosť bude venovaná skutočnému správaniu sa uzlov pri statickom ako aj pri cyklickom namáhaní. Pre zohľadnenie reálnej tuhosti prípojov pri modelovaní a navrhovaní sa predpokladá využitie metódy komponentov, dobre  pracovanej pre oblasť uzlov oceľových konštrukcií. Využívanie dreva ako stavebného materiálu na Slovensku stále zaostáva za možnosťami vyplývajúcimi z dobrej materiálovej základne, a to najmä v konštrukciách dopravnej infraštruktúry. Zámerom projektu je prispieť k širšiemu využívaniu moderných kombinovaných dreveno-oceľových mostných sústav objasnením ich skutočného správania sa s dôrazom na reálne pôsobenie dreveno-oceľových uzlov, od ktorých sa vyžaduje ohybovo tuhé správanie v rovine kolmej na drevený konštrukčný prvok. Za tým účelom budú vykonané experimentálne merania na laboratórnych modeloch uzlov ako aj na reálnej mostnej konštrukcii, a to tak pri statickom ako aj pri cyklickom namáhaní. Pre optimálny návrh týchto uzlov budú aplikované postupy metódy komponentov, doposiaľ využívanej predovšetkým v oblasti navrhovania uzlov oceľových konštrukcií. Praktickým výstupom projektu by mali byť odporúčania pre praktické a zároveň výstižné modelovanie dreveno-oceľových mostných konštrukcií s využitím bežných softvérov pre analýzu konštrukcií.                   

© 2019 Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina