Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Vičan Josef, CSc.
Ostatní riešitelia: doc. Ing. Koteš Peter, PhD., Ing. Gocál Jozef, PhD., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., doc. Ing. Brodňan Miroslav, PhD.
Trvanie projektu: január 2016 – december 2018
Cieľom projektu je spracovanie poznatkov európskeho, resp. svetového výskumu a vývoja s výrazným podielom vlastných výsledkov získaných v rámci výskumnej činnosti katedry stavebných konštrukcií SvF ŽUŽ do ucelenej formy v podobe monografie orientovanej na problematiku hospodárenia s mostnými objektmi v prevádzke. Uvedená publikácia výrazne absentuje v pedagogickom procese vysokoškolského vzdelávania všetkých stupňov štúdia. Súčasne bude vhodnou pomôckou pre potreby celoživotného vzdelávania projektantov a správcov mostných objektov. Umožní zvýšenie kvality vzdelávania nielen v rámci ŽUŽ, ale aj v rámci celej SR a má ambície šíriť poznatky aj v zahraničí. Snahou a základnou úlohou pripravovanej publikácie bude prezentovať a šíriť poznatky a informácie o systémoch hospodárenia s mostnými objektmi, metodike ich komplexného hodnotenia na báze sofistikovaných metód a procesov zohľadňujúcich diagnostikovanie porúch a tak prispieť k objektivizácii rozdeľovania financií na ich údržbu, opravy a rekonštrukcie. Objektivizácia rozhodovacích procesov spracovaná na báze ekonomickej efektívnosti zásahov do mostných objektov prinesie úsporu finančných zdrojov výrazne redukovaných v dôsledku výstavby dopravnej infraštruktúry – výstavba diaľnic a medzinárodných železničných koridorov.
Korektné hodnotenie existujúcich mostných objektov založené na objektívnej spoľahlivostnej verifikácii a ekonomickom vyhodnotení efektívnosti metód ich rehabilitácií predstavuje významný nástroj pre objektivizáciu rozhodovacích procesov pri voľbe optimálneho spôsobu rehabilitácie a stanovenie jej optimálneho času. Zámerom projektu je spracovať štúdiu o problematike koncepcie systému hospodárenia s mostnými objektmi a opísať metódy a metodiku spoľahlivostného hodnotenia existujúcich mostov v prevádzke z pohľadu moderných spoľahlivostných prístupov s využitím inžinierskej teórie spoľahlivosti, matematickej štatistiky a teórie pravdepodobnosti.