Hodnotenie spoľahlivosti predpätých betónových konštrukcií a možnosti ich zosilňovania

Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Moravčík Martin, PhD.   

Ostatní riešitelia: doc. Ing. Koteš Peter, PhD., Ing. Kotula Patrik, PhD., doc. Ing. Brodňan Miroslav, PhD., Ing. Bahleda František, PhD., Ing. Bujňáková Petra, PhD., Ing. Jošt Jozef, PhD., Ing. Krkoška Lukáš, Ing. Vavruš Martin, PhD., Ing. Kraľovanec Jakub, PhD.

Trvanie projektu:  január 2019 – december 2021                             

Predkladaný projekt má ambíciu tematicky nadviazať na predchádzajúce projekty. Hlavné zameranie tohto návrhu projektu je smerom na existujúce predpäté konštrukcie a mosty a na hodnotenie ich spoľahlivosti s dôrazom na sledovanie pôsobenia degradačných činiteľov, ktoré dlhodobo nepriaznivo ovplyvňujú aktuálnu úroveň predpätia. Ako hlavným problémom v tejto oblasti sa ukazuje spoľahlivé stanovenie a správne diagnostikovanie úrovne pôsobiacej predpínacej sily, ktorá je znehodnotená degradačnými činiteľmi. Tie sú do veľkej miery zrkadlom jednak prvotných chýb pri realizácií prvej generácie predpätých konštrukcií na Slovensku, ale aj okolitého prostredia. Medzi hlavné činitele patrí korózia ocele predpínacej výstuže, ako aj kotvenia, absentujúca injektáž, chýbajúce betonárska výstuž, zvýšené účinky objemových zmien betónu a pod. Podľa našich skúseností môžu úbytky predpätia dosahovať až 30-40% predpokladanej hodnoty. Pôsobenie degradačných činiteľov bude hodnotené na vopred vybraných predpätých konštrukciách a mostoch v prevádzke, ako aj v laboratórnych podmienkach na predpätých betónových vzorkách. Rovnako chceme sledovať aj veľkosť straty predpätia v závislosti od stupňa korózie na vzorkách odobratých z reálnych konštrukcií, ako aj vzorkách v laboratóriu pri tzv. urýchľovanej korózii. Pri diagnostike chceme aplikovať priame aj nepriame DT aj NDT metódy a poukázať na ich jednotlivé prínosy, ako aj nedostatky. Pri analýzach sa predpokladá jednak experimentálny, ako aj teoretický výskum za pomoci moderných numerických modelov. Výsledky riešenia budú spracované do takej podoby, aby sa prejavil multiplikačný efekt výskumu, to znamená prínos k rozšíreniu poznania o pôsobení konkrétnych degradačných činiteľov na predpätie. Až po stanovení aktuálnej úrovne predpätia je možné efektívne prikročiť k rehabilitácii poškodených predpätých konštrukcií. Na tomto základe bude možné optimalizovať postupy pre statické zosilňovanie konštrukcií s poruchami aplikáciou externe vedeného predpätia, alebo CFRP lamiel.                V poslednej dobe sa na Slovensku čoraz väčšia pozornosť venuje starnúcej infraštruktúre pri zvýšenej premávke na cestných mostoch. Niektoré predpäté mosty postavené v 60-tych rokoch sú v súčasnosti v prevádzke už vyše 50 rokov, čo sa podpisuje na ich zlom technickom stave. Dôkazom sú napr. mosty Podbiel, Ružín, Nižná, ktoré museli byť od r. 2015 dokonca uzatvorené. Na konštrukciách sú pozorované viaceré vážne poruchy, ako nadmerné deformácie, rozsiahle trhliny, a vážna degradácia samotného predpätia. Predovšetkým v tej dobe veľmi nízka úroveň aplikácie ochrany predpätia a rozvoj korózie na predpínacej výstuži. Tento projekt má za cieľ reagovať na daný stav a zaoberá sa možnosťami diagnostiky s využitím priamych aj nepriamych metód na stanovenie aktuálnej hladiny predpätia v konštrukcii, čo je alfa a omega celej problematiky. Následne má ambície riešiť aj možnosti rehabilitácie takýchto mostov aplikáciou prídavného externe vedeného predpätia alebo CFRP materiálov.    

© 2019 Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina