Vplyv degradačných činiteľov na trvanlivosť konštrukcií a mostov

Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Koteš Peter, PhD.              

Ostatní riešitelia: prof. Ing. Vičan Josef, CSc., Ing. Hlinka Richard, PhD., doc. Ing. Odrobiňák Jaroslav, PhD., doc. Ing. Brodňan Miroslav, PhD., Ing. Strieška Miroslav, Ing. Vavruš Martin, PhD., Ing. Jančula Miroslav, PhD       

Trvanie projektu:  január 2018 – december 2020                             

Hlavným cieľom projektu je štúdium a stanovenie agresivity prostredia (environmentálne zaťaženie) na území Slovenska a jej vplyvu na degradáciu materiálov a trvanlivosť prvkov mostných objektov. Predstavuje to štúdium agresivity prostredia dané znečistením na území SR, štúdium vplyvu degradačných procesov na zmenu deformačných a pevnostných charakteristík betónu v čase. Z rôznych možných degradačných činiteľov sa zameriame na koróziu betonárskej výstuže a konštrukčnej ocele. Splnenie globálneho cieľa si vyžaduje vyriešenie nasledujúcich parciálnych úloh: - štúdium a stanovenie agresivity prostredia SR (environmentálne zaťaženie) s ohľadom na degradáciu materiálov, - spracovanie koróznej mapy v podmienkach environmentálneho prostredia SR, - štúdium korózie betonárskej a konštrukčnej výstuže, - analýza koróznych procesov konštrukčnej ocele a betonárskej výstuže prvkov mostných objektov meraním koróznych úbytkov in situ, - realizácia strednodobých a dlhodobých skúšok hodnotenia degradácie materiálov koróziou pomocou zrýchlených skúšok v laboratórnych podmienkach a ich korelácia s výsledkami meraní in situ, - stanovenie vplyvu korózie na odolnosť a trvanlivosť prvkov mostných objektov. Znehodnocovanie stavebných materiálov chemickým alebo fyzikálno-chemickým pôsobením okolitého prostredia je čoraz závažnejším problémom nie len na Slovensku, ale na celom svete. Atmosféra je znečisťovaná najmä priemyselnou činnosťou, čo spôsobuje zvyšovanie ich koróznej agresivity. Poškodenia konštrukčných materiálov vplyvom degradačných činiteľov (napr. koróznych procesov) spôsobujú značné náklady na rekonštrukcie. Napríklad korózia betonárskej alebo konštrukčnej ocele je hlavný problém, ktorému dlhodobo čelia stavební inžinieri zaoberajúci sa údržbou existujúcej dopravnej infraštruktúry. Predchádzanie možnej korózie alebo rehabilitácia následkov korózie sa stáva dôležitou časťou údržby mostov a konštrukcií. Projekt je zameraný na štúdium koróznych charakteristík železobetónových konštrukcií a mostov a vytváranie koróznych máp. V projekte budú použité merania in-situ na reálnych konštrukciách, zároveň sa vytvoria laboratórne vzorky pre zrýchlené merania v komorách a bude využité numerické modelovanie.            

© 2019 Katedra stavebných konštrukcií a mostov, Stavebná fakulta, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina